Spring naar inhoud

Onderzoeksbeesten en ontwerphelden

Tijdens de laatste bijeenkomst, die ik met andere ICT'ers had, kwam ik in aanraking met de serie van zes talentontdekkaarten van W&T Wijzer. Deze kaarten zijn bedoeld om inzicht te geven in de verschillende leefwerelden van kinderen.

Op iedere kaart staat een 'onderzoeksbeest en ontwerpheld'. Dat is eigenlijk een typering van een leerling en de daarbij behorende belevingswereld. Er staat beschreven wat zo'n leerling zegt en vraagt, wat het later graag wil worden en wat de belangrijkste kenmerken van hem/haar zijn. Daarnaast staat op iedere kaart wat nodig is om zo'n leerling te stimuleren m.b.v. wetenschap en techniek.
De volgende types worden genoemd*:

  1. Mooimaker-plezierdier
  2. Oerdoener-natuurvriend
  3. Denk-en-doe-het-zelver
  4. Beter-beter-maker
  5. Satus-en-roemdoener
  6. Kunstenaar-cultuurdier

Het leuke van deze kaarten is, dat je zelf ook past bij één (of enkele) kaart(en). Het maakt je bewust vanuit welke bril je wetenschap en techniek (en dus ICT) benadert. Dit roept meteen de vraag op hoe je zelf onderwijs hierin geeft. Wil je alle leerlingen bereiken, dan zou je ook in je onderwijs rekening moeten houden met de verschillende type leerlingen. Hiervoor moet je dus ook je eigen bril afzetten en de wetenschap en techniek regelmatig vanuit een andere bril benaderen.

De kaarten zijn te downloaden: http://www.wtwijzer.org/inspiratie/ontdekken. Daar worden de verschillende types ook (met video) toegelicht. Daarnaast vind je er schoolprojecten ter inspiratie.

* gebaseerd op het model van de FamilyFactor Waardenwerelden door Deltabooster, uiteengezet voor W&T en Kiezen voor Techniek, een onderzoek onder kinderen op de Rotterdamse basisscholen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.