Spring naar inhoud

Voldoet je les aan de 21-eeuwse vaardigheden?

Je hebt een prachtige lessencyclus gemaakt met daarin wisselende werkvormen en gebruik van verschillende ICT-middelen. Dat moet dan toch wel een serie lessen zijn, die voldoet aan de 21-eeuwse vaardigheden? Toch... Je twijfelt daarover. Is er een manier om dit te controleren? Jazeker! En ik heb daarvoor ook nog een laagdrempelige app gemaakt.

Hoe weet je nu of je les voldoet aan de 21-eeuwse vaardigheden?
Ondanks dat er al een paar jaar gewerkt om het onderwijs hieraan te laten voldoen, merk ik dat er nog steeds veel docenten zijn die hier moeite mee hebben. De vraag die ik veel hoor is: wat wordt er nu eigenlijk verwacht van je lessen?

Om op deze vraag antwoord te geven, zijn verschillende modellen bedacht. In Nederland is het model van SLO en Kennisnet het bekendste. Ik wil het maar meteen gezegd hebben: dit is niet het model dat ik gebruik.
Toch wil ik dit model hier wel benoemen. Niet alleen omdat het in Nederland het meest gangbare model is, maar ook omdat het een kwalitatief goed model is. Het is een model waarin 11 vaardigheden beschreven worden, die de studenten in hun latere leven nodig zullen hebben. Het model wordt samengevat in dit figuur hiernaast. Voor meer informatie hierover, kun je terecht op de website van SLO.

De voornaamste reden dat ik dit model niet gebruik, is omdat het zo uitgebreid is. Ik vind het lastig om alle vaardigheden te onthouden en lessen op 11 punten te beoordelen. Ik heb een gemakkelijker model gevonden, namelijk het model dat mede is ontwikkeld door Microsoft. Ik kwam dit tegen op de Microsoft Educator Community. Dit model gaat uit van zes vaardigheden, die ik voor mijzelf in het Nederlands heb vertaald in:

  • Samenwerken
  • Kennis opdoen
  • Oplossingsgericht denken
  • Gebruik maken van ICT
  • Zelfregulering
  • Presenteren

Bij iedere vaardigheid is een Rubric ontwikkeld om deze vaardigheid te scoren. Deze Rubrics gebruik ik ook in mijn app, die ik hiervoor heb gemaakt. Ben je nog onbekend met Rubrics, kijk dan eens hier: https://www.slo.nl/rubrics/. Zeker de moeite waard!


Hoe werkt mijn app?

Mijn app heb ik zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Ik heb geprobeerd om de tijd die het kost om een leeractiviteit te beoordelen, kort te houden. Dit houdt in dat je na het starten van de app zes keer een scherm krijg te zien met telkens een Rubric, zodat je een leeractiviteit kunt schalen. Daarna is het resultaat te zien. Daarbij heb je de mogelijkheid om tips te bekijken hoe je je leeractiviteit kunt aanpassen om (nog) meer te voldoen aan de 21-eeuwse vaardigheden.

 

 

 

 

 

 

 

De app is gemaakt in Microsoft Powerapps en tot nu toe biedt Microsoft helaas nog niet de mogelijkheid om deze apps te delen buiten de organisatie waar ik nu werk. Dat is jammer, want ik heb al vragen van onderwijzers van andere instellingen gehad of zij deze app ook kunnen gebruiken. Nee dus ☹. Maar misschien dat daar in te toekomst nog verandering in komt. Mocht je graag meer willen weten hierover, dan ben ik uiteraard bereikbaar.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.