Spring naar inhoud

Momento, mijn bevindingen na een week

Tijdens de les gaan de leerlingen aan de slag met verwerking van de lesstof achter hun laptop of tablet. Als leerkracht maak ik gebruik van de beschikbare software om te monitoren hoe de leerlingen het doen. Nu is er Momento.
In mijn eerste bericht over Momento stelde ik vraag: 'Wat levert het de leerling en leerkracht daadwerkelijk op?'
Ook schreef ik: 'Ik heb het nog niet gebruikt, maar ik zal het aankomende maand eens proberen'. Na een week zijn dit mijn eerste bevindingen.

Momento kiest er nadrukkelijk voor om te laten zien wanneer een leerling wel, misschien of geen hulp nodig heeft. De namen van de leerlingen verschijnen in drie kolommen (met drie kleuren) om te laten zien hoe het doen. Bovendien geeft Momento het groepsgemiddelde aan (bovenaan de pagina), waarin je kunt aflezen hoeveel procent van de groep wel, misschien of geen hulp nodig heeft. Een hele heldere, duidelijke opbouw dus.

Mijn school maakt gebruik van de verwerkingssoftware van Malmberg voor rekenen, taal en spelling. Het werk van mijn leerlingen heb ik daarom altijd gevolgd via hun Resultatenmonitor. Ik zal dan ook Momento telkens met deze Resultatenmonitor vergelijken. Dit hoeft voor iedereen die geen gebruik maakt van de software van Malmberg geen reden te zijn om niet verder te lezen. Het geeft slechts aan wat er behalve Momento ook mogelijk is. Andere uitgeverijen hebben vergelijkbare manieren om de resultaten van de leerlingen te volgen.

Realtime dashbord
Momento geeft aan te beschikken over een 'realtime dashbord'. Dat vind ik persoonlijk nogal een vreemde bewoording, want de resultaten verversen pas na een klik op de knop 'vernieuwen'. Af en toe klikken voor nieuwe resultaten (=inzicht over hoe het gaat in de groep) is dus nodig.
Ter vergelijking: via de Resultatenmonitor worden de vorderingen van de leerlingen wel direct getoond. Daarvoor is geen 'vernieuwen-knop' nodig.

Welke opgave zijn de leerlingen mee bezig?
Momento laat zien hoe het gaat met de leerlingen tijdens het maken van opgaven op de computer. Wat je niet ziet in Momento is welke opgave een leerling dan aan het maken is. Het kan zijn dat een leerling de opdrachten van de les aan het maken is, maar het kan ook zijn dat de leerling de opdrachten van bijvoorbeeld de weektaak (van hetzelfde vak) aan het maken is. Daar heb je via het overzicht geen inzicht in. Je kunt overigens wel op de naam van een leerling klikken en zien hoe de leerling het doet per opdracht ('moeilijkste oefeningen'). Doorklikken brengt je uiteindelijk naar het dashboard van de uitgeverij van de software (in mijn geval dus Malmbergs Resultatenmonitor).
Ter vergelijking: in de Resultatenmonitor kun je direct zien welke opdracht de leerling aan het maken is. Daarnaast zie je meteen per opdracht hoe de leerlingen het gemaakt hebben.

Achtergrond wijzigen?
Momento biedt de mogelijkheid om in het overzicht (in het bovenste deel) de achtergrond te wijzigen. Ik vind het overbodig, maar ik heb het toch even geprobeerd. Ik kwam erachter dat de afbeelding niet groter dan 4 megabytes mag zijn. Waar ik ook achter kwam, is dat de oorspronkelijke paarse achtergrond niet meer te herstellen is. Heb je eenmaal een persoonlijke afbeelding gekozen, dan zal je het ook altijd met een persoonlijke afbeelding moeten doen.
Ik schreef hierboven 'altijd', maar dat is niet helemaal waar. Want gek genoeg, zie je alleen de afbeelding als je net inlogt. Na de eerste klik verandert de achtergrond weer in de standaard paarse achtergrond en zie je je afbeelding niet meer terug tot de volgende keer dat je inlogt. Dit maakt het instellen van de afbeelding extra nutteloos.
Het lijkt erop dat deze feature er alleen maar aan toegevoegd is voor de leukigheid.  Ik zie het (onderwijskundige) nut er niet van in.

Voorlopige conclusie
Ik ben nog niet overtuigd van het nut van Momento. Ik begrijp het idee dat er één dashboard is, zodat je de resultaten van je leerlingen kan volgen onafhankelijk van welke methode je gebruikt. De insteek is ook echt anders dan die van de Resultatenmonitor van Malmberg.
Positief vind ik aan Momento is dat er één oogopslag te zien is met welke leerlingen het goed gaat en wie er hulp nodig hebben, dankzij de verdeling in de drie kolommen.
Wat ik echter te veel mis, is het overzicht waar de leerlingen tijdens de les mee bezig zijn. De Resultatenmonitor biedt daar meer inzicht in. Daarnaast verschijnen de resultaten van de leerlingen vanzelf. Er is dus geen klik op de knop (vernieuwen) nodig. Nu verkies ik de Resultatenmonitor boven Momento.

Tot slot
Dit zijn mijn bevindingen na een week. Ik heb gezegd dat ik Momento een maand de tijd zou geven, dus dit zal niet het laatste zijn dat ik hierover schrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *