Spring naar inhoud

De aanhouder wint

Ik twijfelde of ik hierover iets zou moeten schrijven, maar uiteindelijk denk ik van wel. Van dit bericht kunnen anderen wat leren, hoop ik. Het gaat over het invoeren van laptops bij mij op school. En zoals de titel al doet vermoeden, kostte dat behoorlijk wat moeite. Maar uiteindelijk hebben we nu ook wel iets goeds voor elkaar, denk ik.

Toen ik als kersverse ICT-coördinator begon hadden we een set van vierentwintig tablets voor de hele school. Helaas waren er veel problemen geweest met de invoering daarvan en zelfs toen werkte ze niet naar behoren. De wens was wel om in de school meer 'mobiele devices' te hebben, zodat we de leerlingen beter konden voorbereiden op de toekomst. Een van mijn nieuwe taken was om dit voor elkaar te krijgen.

In diezelfde periode kwam de verwerkingssoftware van Malmberg op de markt. Omdat we bij mij op school (zoals ik al eerder schreef in andere berichten) voornamelijk de methodes van Malmberg gebruiken, was ik hierin wel geïnteresseerd. Tijdens de NOT-beurs had ik speciaal tijd gemaakt om te kijken naar de verwerkingssoftware. En wat ik zag op de beurs, stemde mij positief. Zo ontstond het plan om laptops voor de leerlingen aan te schaffen en met deze software te gaan werken.

Tegenslagen
Ik had gedacht dat we de laptops en software in korte tijd zouden kunnen aanschaffen en dat we er snel mee aan de slag konden gaan. Tijdens het traject van plan tot praktijk moesten we echter de nodige tegenslagen trotseren.

Draadloos netwerk
Omdat we voor de school slechts één set van 24 tablets hadden, was ons draadloos netwerk daar ook op ingericht. We hadden per twee groepen één accespoint. Bij navraag bleek dat er slechts vijfentwintig laptops via één accespoint konden werken. Dat was te weinig, want in de nieuwe situatie zouden er twee groepen tegelijkertijd met laptops gaan werken (zo'n 50 stuks). Ons netwerk moest dus worden uitgebreid.

Certificering
De laptops, die ik wilde hebben voor school, waren nog niet gecertificeerd voor ons netwerk. Dat leek me geen probleem. Het waren moderne Windows 10 laptops en ze konden naast onze oudere Windows 7 desktopcomputers gebruikt worden in het netwerk. De netwerkbeheerder gaf echter aan dat de certificering wèl een probleem was. Er zat namelijk geen fysieke netwerkaansluiting op de apparaten. Ik was hier erg verbaasd over. We hadden een set met gecertificeerde tablets liggen op school en die hadden ook geen fysieke netwerkaansluiting! Bij nadere inspectie bleek de fysieke aansluiting toch niet nodig volgens de netwerkbeheerder.

Leverancier van hardware en netwerkbeheerder
Mijn school heeft voor ICT-hardware een vaste leverancier. Volgens afspraak leveren zij (tegen een meerprijs) de systemen die je koopt, gebruiksklaar af. Dat een andere partij voor ons het netwerkbeheer doet, leverde in ons geval problemen op.
De leverancier van hardware gaf aan dat er (volgens afspraak) een image op de laptop gezet kon worden, maar voor de installatie binnen het netwerk was er volgens de netwerkbeheerder een installer nodig (die gedownload moest worden). Dat was een extra handeling en dat werd dus niet door de leverancier gedaan. De netwerkbeheerder moest maar met een 'echte' image komen of het zelf gaan doen. Hierbij werd er naar elkaar gewezen om het probleem op te lossen. Uiteindelijk was het voor de leverancier van hardware toch mogelijk om de installer te gebruiken zonder meerkosten.

Extra kosten
De genoemde tegenslagen hebben uiteindelijk extra geld gekost. De uitbereiding van ons netwerk kostte veel geld. En door alle vertraging konden we niet aan het begin van het schooljaar starten met de laptops. Daardoor moesten er voor dit schooljaar ook weer werkboekjes en schriften worden gekocht. Ook waren er kosten, waarvan ik me vooraf niet gerealiseerd had, dat ze er waren. Er moest bijvoorbeeld een kleine aanpassing gemaakt worden op onze server.

Resultaat
Uiteindelijk hebben we op school toch de laptops die ik wilde voor de leerlingen. Ze draaien zeer stabiel in een goede draadloze omgeving. De leerlingen maken er met vier groepen tegelijk dagelijks gebruik van. En dat gaat zonder problemen. Ik denk dat we de goede keuze hebben gemaakt.
We gebruiken de laptops nu voornamelijk voor taal, rekenen en spelling. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, denk maar aan bijvoorbeeld de zaakvakken. Daar zijn we nu mee bezig om die te ontdekken.

Tot slot
Ik wil in alle eerlijkheid aangeven dat ik niet zelf alle tegenslagen heb opgelost. Mijn directeur en ook mijn bovenschoolse ICT'er hebben een hoop gedaan hiervoor. Ik  kan je zeggen: het is fijn om de juiste mensen in je omgeving te hebben. Het helpt je als ICT-coördinator om een goed netwerk van mensen om je heen te bouwen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.