Spring naar inhoud

Hoe heb je invloed op ICT-vernieuwingen?

Je bent digicoach en je streeft ernaar om je school te ontwikkelen. Je hebt een visie. Je zit barstensvol ideeën. Je zit in een positieve flow. Daarom voer je gesprekken met je schoolleider, je collega’s en misschien ook met je studenten over wat je allemaal van plan bent. Je gaat er helemaal voor, maar dan merk je weerstand. De mensen, die je zo stellig probeerde te overtuigen van je ICT-vernieuwingen, worden minder enthousiast. Ze willen niet veranderen, lijkt het. Het duurt in ieder geval allemaal veel langer dan je zou willen. Waar komt deze weerstand vandaan?

Het invoeren van ICT-vernieuwingen is een verandertraject. En een aantal zaken zijn van invloed op het in gang brengen van de acceptatie hiervan (Lagerweij en Lagerweij-Voogt, 2004). Ik heb wat invloed heeft op met name de acceptatie van ICT-vernieuwingen en wat de succesfactoren hierin zijn, in vier korte artikelen beschreven. Daarin beschreef ik ook welke taken hieruit voortvloeien voor de digicoach.

In de artikelen spreek ik over de digicoach en over de studenten. Dat zijn de benamingen zoals ik ze nu gebruik. De kans is groot dat op jouw school andere namen gebruikt worden. In het PO bijvoorbeeld zal je eerder spreken van een ICT-coördinator en leerlingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.